SuperBrugsen i både Fensmark og Sorø har siden 7. oktober undladt at udsende tilbudsaviser til byens borgere i en periode, der efter planen skal strække sig over syv uger.
Halvvejs gennem prøveperioden kan kædedirektør Michael Løve så gøre status over for Jyllands-Posten.
- Det har indtil videre været en succes. Vi har øget omsætningen i de seneste tre uger, hvor tilbudsavisen ikke er blevet omdelt, når vi sammenligner med sidste år, siger han.
Læs også:SuperBrugsen har dog ikke planer om at lægge annonceringen på hylden. De to brugser reklamerer i stedet i den lokale avis, og samme model kan blive udbredt til store dele af landet, hvis det vedtages at afskaffe tilbudsaviserne på permanent basis.
- Vi vil gerne styrke det lokalsamfund, vi er en del af. Derfor vil vi også se på områder, hvor der er en stærk lokalavis, som dækker et naturligt oplandsområde til en butik. Det kommer nok ikke til at ske i de store byer i landet, for der er ikke aviser, der dækker lokalmiljøet på samme måde som ude i de mindre byer, siger Michael Løve.
Brugsuddeler i SuperBrugsen Fensmark, Hans Larsen, siger til Jyllands-Posten, at han kun har oplevet en enkelt henvendelse fra en kunde, der ikke kunne forstå, hvor tilbudsaviserne blev af.